Ett bröllop kan sägas ha en början och ett slut. Paret beslutar sig för att gifta sig, planerar inför bröllopet, genomför vigseln och har ingått äktenskap. Det är det enklaste sättet att beskriva händelsen. Det förutsätter att bröllop finns och det gör det men inte på det som sätt som jag från början av avhandlingsskrivandet tänkte mig. Jag såg på bröllop som jag tror de flesta gör: bröllop som orsak till den mängd av materialitet och tjänster som finns kring dem. Jag såg bröllop som ett fenomen med relativt stabil kärna kring vilken marknader, varor, texter och föreställningar kretsade. Min utgångspunkt att bröllop finns som en stabil kärna kring vilket annat kretsar visar på att bröllopsnätverket är starkt och har lyckats med att »blackboxa« föreställningen om bröllop som en egen kraft, en självklarhet. Bröllop har gjorts till ursprunget för handlingar och inte tvärtom. Bröllop finns inte i sig utan är en konsekvens av många översättningar och kopplingar. Det är, som vi sett, många praktiska resurser som mobiliseras för att få bröllopen att framstå som stabila och som det nav kring vilket annat cirkulerar. Men utan dessa konnektioner som ständigt måste ske finns inte bröllop. Det är i många konkreta situationer, föremål och texter som bröllop skapas. Det som inte har hänt under avhandlingsskrivandet, då mitt perspektiv har förändrats, är att bröllop faller samman då jag insett att det inte äger någon inre kärna. Det som hänt istället är att bröllop, för mig, har fått många fler dimensioner. När jag inte längre såg bröllop som en intermediatör blev det möjligt att fråga hur det skapas. Som etnolog hade jag en idé att jag skulle studera bröllopskultur på något sätt. Kultur är ett problematiskt begrepp och för mig kändes det som att en sådan studie hade resulterat i att se bröllop som en makroaktör. För liksom i fallet då bröllop blev många mikron istället för ett skrämmande stort och svårforskat makro, kan kultur skrämma i sin storhet. Men kultur är inte något obskyrt, mystiskt, okroppsligt och immateriellt och när den insikten är vunnen blir världen både mindre och mer komplex. Kultur har inte försvunnit för att materialitet och teknologier fått ta plats, tvärtom kultur har fått en ökad densitet. Kultur är något som sker, oavbrutet och hela tiden. Kultur är konsekvensen av handlingar inte grunden för dem. Kultur stabiliseras, liksom bröllop, i materialitet, texter och teknologier som får kultur att framstå som »där från början«. Bröllop kan uppnås genom en lång räcka av skrivna listor, engagerade personer i bröllopsföljet, telefonsamtal, kläder, smeder, marknadsförare, papiljotter, digitalkameror för att nämna något – alltså en mängd teknologier, materialitet och sociala element. Bröllop finns inte utan det. Trots det talar vi om bröllop som något som finns av sig själv. Bröllop löses inte upp i tunna luften för att den insikten är vunnen och det beror på, och enbart på, de praktiska resurser som mobiliseras för att få bröllop att stå sig över tid och upplevas som stabilt. Hållbarheten i bröllopen beror på hållfastheten hos de resurser som används för att få bröllopsnätverket att hålla samman. |