När jag ser på världen och därmed bröllop ser jag något som ständigt blir till. Både människor och materialitet är hela tiden i blivande, aldrig helt och hållet i något eller helt färdiga, aldrig med helt definierade gränser. Det är en tanke som ligger till grund för min världsuppfattning och är utgångspunkten för hur bröllop studeras i avhandlingen.
Jag förstår varande och/eller blivande inte som dikotomier utan att allt är i blivande, i rörelse. Men hur förklaras då de relativt stabila strukturer som ändå finns, det som känns och verkar som varande? Jag utgår ifrån att det som verkar fast, sant och normalt är resultatet av hårt arbete av både mänskliga och icke-mänskliga aktörer (Latour 1998, 2005). I och med att allting är i rörelse kan det också bli annorlunda. Det som verkar fast och stabilt kan förflyktigas men genom att packas samman (sedimenteras) och genom materialitet kan stabilitet uppnås. Och ibland kan rörelsen sakta av så att det uppstår så pass fasta konstellationer att det är svårt att se rörelsepotentialen.
Att bröllop relativt oproblematiskt kan sägas och förstås utan alltför mycket förklarande är resultatet av många aktörers hårda arbete under sekler. Bröllopsnätverken skulle kunnat se helt annorlunda ut, kunnat bestå av helt andra aktörer, eller inte finnas alls. Men de finns.
Ur ett makroperspektiv kan det tyckas som om bröllop finns helt självklart. Bevisen, spåren, de materiella avlagringarna och berättelserna av generationers bröllop finns. Genom alla dessa spår som lämnats och lämnas breder bröllop ut sig och framstår som en makroaktör med en stabil komposition. Nätverk är redan på plats, används och ger legitimitet till ytterligare utbredning av bröllopsnätverket. Det är i bröllopens materialisering som denna utbredning kan ske. I det materiella saktar rörelser ned och spåren blir kvar och synliggör bröllop, t.ex. i arkivuppteckningar och bröllopsfoton i familjealbumet.